Morten og hest

Foto: Venligst udlånt af Morten Hausborg – hausborg.dk

Du kan læse dette indlæg om dansk radio, disruption og fremtiden på mindre end 3 minutter

Disruption i radioen – hvor er radiosporten på vej hen?

For nogle måneder siden besøgte jeg en programchef, der har været i branchen i mange år. Det var sådan en slags ”hvordan går det, og hvad tror du, der kommer til at ske” snak henover kaffen og colaen.

Vi drøftede forskellige scenarier, Jysk Fynske Mediers opkøb og hvad det betyder for de danske radiostationer og markeder. Vi talte også om Mads og Monopolets skift fra P3 til P4 – hvilket i min optik er fornuftig, hvis vel at mærke man gør noget for at udvikle programmet og oplevelsen.

Og nu vi var i gang med at tale flytninger, så spurgte programchefen mig, om jeg ikke troede, at det samme på et tidspunkt ville ske for radiosporten på P3.

For en radiomand som ham, der har været med i mange år, og som har et stort hjerte for radio, tror jeg, han blev overrasket over mit svar.

Jeg er ikke i tvivl om, at programfolkene på henholdsvis P3 og P4 gør sig tanker om, hvordan og hvorledes deres radiosport ser ud de kommende år, men i disse disruption tider er jeg ikke sikker på, at radioernes traditionelle tankegang helt slår til.

TDC Play var first movers på gratis musik og mobilabonnement, da Søren Tvilsted i 2006 fik idéen og på den måde satte gang i en naturlig proces, som ikke kan stoppes – at de så ikke har været specielt disruptive eller innovative efterfølgende, synes jeg er en kæmpe fejl, for de havde et stort forspring. I dag streamer vi som bekendt fra Spotify, Tidal, Apple Music, og teleselskaberne har taget hul på bundling-aftaler for at lokke os som kunder.

Når jeg nævner TDC eller YouSee, som det hedder eller kommer til at hedde i løbet af sommeren, så er det fordi, jeg mener, at de er gode som eksempel på en virksomhed, der kan ryste radiomarkedet.

Hvem siger, at sportsværter skal være ansat af DR for at levere radiosport eller sportsstream?

Efterhånden som priserne på sportsrettigheder stiger forsvinder sportsgrenene fra DR’s kanaler. Vi har set det på TV, og der er ingen tvivl om, at det også er den vej, det går for radio.

De virksomheder, som i dag har styrken økonomisk til at købe content, har også muligheden for at ændre den måde, vi forventer at få vores indhold på. YouSee eller Spotify kunne sagtens købe rettighederne og lokke abonnenter til nøjagtig som SiriusXM gjorde det med deres abonnementsløsning på satellitradio i USA. Ingen troede på dem, og så vidt jeg ved, endte de med at modbevise alle skeptikerne – 29.6 mio abonnenter i Q4 2015.

Så ja, jeg tror radiofolk gerne vil tro, at indholdet bare flytter sig mellem kanalerne, men NEJ jeg tror ikke, det er deres virkelighed om få år.

Faktisk er det jo det, som de kommercielle radiostationer og Danske Medier i dag argumenterer for – at begrænse DR’s indflydelse på det kommercielle marked. Det sker på nogle områder helt naturligt. Problemet for de kommercielle stationer er bare, at det ikke er dem, som er vinderne.

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)