tillid_1024x1024

Du kan læse dette indlæg om tillid mellem ledelse og personale på arbejdspladsen på ca. 3 minutter.

Hvorfor er det vigtigt for en leder at have tillid?

Efterhånden som jeg gennem årene har udviklet mit leder-dna, er jeg blevet bevidst om, hvad der er vigtigt for mig som leder, hvad der virker, og ikke mindst hvad jeg har det godt med.

Tillid har gennem årene udviklet sig til at fylde rigtig meget i min bog, og når jeg tænker over hvorfor, er dét svar jeg står tilbage med, fordi jeg også som leder er et menneske. Når jeg har ansat en kollega, og vedkommende har valgt at lade sig ansætte af mig, så har vi allerede synliggjort en tillid til hinanden, og den vælger jeg at bygge videre på – at nurse. Forud er selvfølgelig gået de vurderinger, begge parter gør sig i forhold til hinanden, til missionen og kulturen.

Jeg er af den overbevisning, at når jeg har gjort mit og ansat en person, så er det fordi, vedkommende kan bidrage positivt til virksomheden på alle vigtige parametre, og det skal vedkommende også have mulighed for at vise. Muligheden for at vokse i jobbet og bidrage innovativt skal ikke begrænses af mig som leder, tværtimod skal jeg understøtte, at virksomheden kan flytte sig.

Når det brænder på i virksomheden, når det ikke går som ønsket, så er det, at vi som ledere bliver presset, og min påstand er, at ved at have opbygget tillid mellem ledelse og medarbejdere og ved at have en forholdsvis åben kommunikationsstrategi, så vil medarbejderne gøre hvad som helst for at hjælpe med at bringe virksomheden på sporet igen. Jeg har oplevet ledere, som ikke havde tillid som et vigtigt punkt i deres ledelse, stå i afmagt med hævet stemme og forsøge at presse et quick fix igennem – uden held.

Når tilliden bliver sat på prøve

Jeg er blevet spurgt, om ikke man kan slå sig ved at have tillid til mange mennesker, og det kan man selvfølgelig. På et tidspunkt fik jeg en opringning fra en salgschef, jeg havde arbejdet med ti år tidligere. En fyr jeg huskede som en dygtig sælger med gode værdier. Han havde søgt et job i vores koncern og havde fået et afslag, og nu havde han søgt igen denne gang hos vores koncern CEO. Efter at have holdt et møde med ham og snakket tingene igennem valgte jeg at have en positiv indstilling til hans ansøgning, og da vores koncern CEO på et tidspunkt spurgte mig, sagde jeg, at jeg kun kendte ham som en god fyr, men at det var ti år siden, vi sidst havde arbejdet sammen.

Den korte historie herefter er, at han blev ansat i min afdeling men med reference til vores koncern CEO. Efter noget tid begyndte han at modarbejde mig, og de efterfølgende halvandet år gjorde han alt, hvad han kunne for at få mig ud og overtage mit job.

Der er selvfølgelig flere ting, man kan lære af det, men jeg mener ikke, at begrænset tillid er resultatet. En gang imellem vurderer vi mennesker forkert, eller de udvikler sig i strid med kulturen, og det skal man handle på. I ovenstående tilfælde var det svært for mig at handle, da personen ikke refererede til mig, og selvom jeg tog initiativ til møder for at rydde op, hjalp det desværre ikke.

Jeg har lært af det men tvinger samtidig mig selv til at huske de positive historier med alle de andre kolleger, som er lykkedes i deres job og liv – og det er heldigvis størstedelen – og derfor holder jeg fast i, at tillid for mig er vigtigt i forbindelse med min ledelse.

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)